Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013

Σημεία Ομιλίας Κατερίνας Μπατζελή στο Αναπτυξιακό Συνέδριο για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, ΣΕΣ 2014-2020


Το ΕΣΠΑ με τους συνολικούς πόρους, εθνικούς και κοινοτικούς, αποτελεί μια από τις βασικές πολιτικές για τη διαρθρωτική αλλαγή της οικονομίας και των δομών της. Είναι ένα εργαλείο που βοηθάει ουσιαστικά τη μεταρρύθμιση του παραγωγικού μοντέλου κάθε χώρας, το οποίο μοντέλο πρέπει να μετεξελίσσεται λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο τη συγκυρία, αλλά και μακρόπνοους στόχους. Το ΕΣΠΑ δεν μπορεί να θεωρείται από ορισμένους ως μια «ευκαιρία», το οποίο μάλιστα μπορούν να διαχειρίζονται και «ευκαιριακά». 

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά είναι αναγκαία η άμεση λήψη αποφάσεων με στόχο την αποτελεσματική διαχείριση, αλλά και την ορθολογική κατανομή των πόρων σε περιφέρειες και πολιτικές. 
Σε επίπεδο Ευρώπης μπορεί να επιτεύχθηκε μια συμφωνία για τη σύγκλιση των περιφερειών των κ-μ,  εκείνο όμως το οποίο προέχει στη χώρα μας είναι να επιτευχθεί η εσωτερική σύγκλιση μεταξύ των περιφερειών και κυρίως να μην αδικηθούν οι περιφέρειες με υψηλούς δείκτες ανεργίας. Όπως π.χ η άδικη κατανομή των πόρων στις περιφέρειες «μετάβασης», οι οποίες αν και έξι (6), θα λάβουν 2,1 δισ. ευρώ μέχρι το 2020, ποσό το οποίο είναι περίπου το ίδιο – ίσως και λιγότερο- με εκείνο που έλαβαν στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο.  Είναι σκόπιμο να προσδιορισθούν με σαφήνεια τα κριτήρια για την εσωτερική κατανομή, τη συμπληρωματικότητα των περιφερειακών προγραμμάτων από τα τομεακά, από το Ταμείο Συνοχής και το 2016 την ορθολογική κατανομή της ρήτρας διασφάλισης των 2 δισ. ευρώ.


Η αποτελεσματικότητα του νέου ΕΣΠΑ θα εξαρτηθεί και από δυο βασικούς παράγοντες που έχουν να κάνουν κυρίως με τον τρόπο διαχείρισής του. Ειδικότερα από την απλοποίηση των διαδικασιών έγκρισης των προγραμμάτων και αποκέντρωσης μεγάλου μέρους των επενδυτικών δραστηριοτήτων, αλλά και από τον τρόπο χρηματοδότησής τους.  Λόγω της συγκυρίας η ενεργοποίηση του ιδιωτικού και τραπεζικού τομέα είναι αναγκαία. Αποφεύγοντας όμως παρεκκλίσεις του τραπεζικού τομέα όπου πιθανά θα του δοθεί η ευχέρεια να συγχρηματοδοτεί τελικά επενδυτικές δραστηριότητες, κυρίως των πελατών του. Διότι τότε θα υπάρχει μια απόκλιση μεταξύ των εγκεκριμένων από το κράτος προγραμμάτων και των τελικά χρηματοδοτούμενων κατόπιν έγκρισης των τραπεζών.  Η κεντρική διοίκηση είναι σκόπιμο συνεπώς να διαμορφώσει ένα «δίχτυ ασφαλείας», έτσι ώστε τα εγκεκριμένα προγράμματα, τα οποία ανταποκρίνονται στους στόχους και τη στρατηγική του ΕΣΠΑ, να μην παρεμποδίζονται στην υλοποίησή τους βάσει της ιδίας χρηματοδοτικής τους ικανότητας.

Η αγροτική ανάπτυξη είναι απαραίτητο να συνδυαστεί με την περιφερειακή ανάπτυξη και να σχεδιαστούν ολοκληρωμένες επενδυτικές παρεμβάσεις με συγχρηματοδότηση από όλα τα διαρθρωτικά ταμεία. Πλέον η αγροτική ανάπτυξη και ο διατροφικός τομέας εξαρτώνται και από άλλες εθνικές και κοινοτικές πολιτικές.

Το Ευρώ κάτω από τη σημερινή συγκυρία είναι ακριβό και αυτό εκφράζεται με τα υψηλά επιτόκια. Είναι δε δυσεύρετο λόγω της πολιτικής λιτότητας και της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις και η προβλεπόμενη ανάπτυξη μέχρι το 2020 σε επίπεδο χώρας, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δεν μπορεί να αναμένονται μόνο με τη χρηματοδότηση των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία. Η ανάπτυξη είναι προϊόν μιας συνολικής πολιτικής που ενεργοποιεί την παραγωγή, την κατανάλωση, την οικονομία, τη νομισματική πολιτική, την απασχόληση, την ανταγωνιστικότητα. Η ανάπτυξη δεν μπορεί να θεωρείται προϊόν μόνο των διαρθρωτικών ταμείων, τα οποία από τη φύση τους έρχονται να καλύψουν τις αδυναμίες των κεντρικών αυτών πολιτικών. 

Ο κεντρικός στόχος της εξωστρέφειας σε επίπεδο Ευρώπης, αλλά και της χώρας μας, δε θα μπορέσει να επιτευχθεί εάν δεν σταματήσουν οι παλινωδίες και οι σκοπιμότητες γύρω από το Ευρώ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου